鷹野 隆大 「欲望の部屋」

 

 

Nest-A Presents

 

 

鷹野 隆大  「欲望の部屋」

Ryudai Takano "Desire Room"

 

2.23 (Fri) - 2.25 (Sun) , 3.2(Fri)-3.4(Sun), 2018

Open: 16:00 -19:00p.m

 (15分毎入替制 ※当日の状況により、ご入場をお待ちいただく場合がございますので、予めご了承ください。)

 

AYUMI GALLERY  CAVE

(※高橋ビル地下2F)

 

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2018年2月23日(金)より、AYUMI GALLERY CAVEでは、鷹野隆大 個展「欲望の部屋」を開催いたします。本展では、2011年以降、鷹野が本格的に取り組んできた「影」シリーズの最新作として、鑑賞者に作品に参加していただく、ライブ・インスタレーションを行います。6日間限りとなる新たな試みに、ぜひご来場ください。

 

協力:Yumiko Chiba Associates

参考画像: 「15.07.22.#33」(シリーズ「光の欠落が地面に届くとき 距離が奪われ距離が生まれる」より、2015年)©Ryudai Takano, Courtesy of Yumiko Chiba Associates, Zeit-Foto Salon

 

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■作家コメント

 

自然界において、光の遮られた部分は影として現れる。

どこにでもある当たり前の現象である。

 

そんな影が気になり出したのは2010年ごろから。決定的だったのは2011年、足元が大きく揺れ、放射能が大量散布され、なにをどうすればいいのかわからない混乱した日々のなかで、ふと足元にまとわりついて来る“黒いもの”が目に入ったときだった。自然界において、光の遮られた部分は影として現れる。

僕は小動物かなにかを踏んだのかと思い、驚いて飛び退いたが、よく見ると自分の影だった。小動物と勘違いしたのは、自分の動きと無関係な動きをしているように見えたからだった。

以来、自分の影は自分の一部ではなく、自分が飼っている動物か何かのように感じている。影をカメラに収めるようになったのは、こうした不思議さからだった。

 

カメラを絵筆のように使う人は多い。しかし僕は記録装置だと考えている。それは外界を記録するのみならず、正しく扱えば撮り手の意識さえも記録する。その優秀さゆえに僕はカメラを使って様々な試みをしてきた。影を撮ることは、影が表すものを探るのと同時に、影が与えるものを探ることでもあった。

この探求で得た結果のひとつは『光の欠落が地面に届くとき 距離が奪われ距離が生まれる』という作品シリーズにまとめたが、その過程で徐々に高まって来たのは、影のしっぽをつかんでみたいという欲求だった。

カメラで捉えた影は、どんなによくできていても「影の写真」である。しかし影の表象ではなく、影そのものを捉えること。それができたときに見えてくるものは何だろう。

 

今回、展示室に残る影は、影を表現したものでも影の代替物でもなく、影そのものである。数分間ではあるが、それは持ち主を離れ、客観物としてある。

「私は私の手を所有している」とは言わないように、「私は私の影を所有している」とは普段なら思わないだろう。しかしこうして自分の影が客観物として残された状態を目にしたとき、影を所有する感覚を抱かないだろうか。

 

影、所有、欲望。

この展覧会ではそのあたりについて考えてみたい。

 

 

                                         2018年2月 鷹野 隆大

 

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In the natural world an area blocked from light appears as shadow.

This is a very commonplace phenomenon found everywhere.

 

It was around the year 2010, when I started becoming interested in shadows.

The most decisive time came in 2011 when I was at a total loss about what to do, during the days of confusion following the big quake of the ground I was standing on and the release of massive amounts of radiation. I saw some black thing clinging to my feet.

I thought I had stepped on a small animal or something and jumped back out of surprise, but when I carefully looked at it, I realized that it was my own shadow. The reason why I mistook it for a small animal was because its movement seemed unrelated to my own.

Ever since then, I feel as if my shadow is not part of myself but my pet animal or something of that sort. Such strange feeling that I came to have toward shadows was the reason that I started taking pictures of them.

 

A lot of people use camera like a paint blush. However, I consider camera as recording device. It not only records the external world, but if used properly, will also record photographers’ internal mind. I have done various experiments using camera because of their merit.

For me, photographing shadows were as much about finding out what they give as about finding out what they represent. One of the findings from this search of mine is presented in my photographic series titled ‘When the absence of light touches the ground Distance is lost and distance created’ In the process of the search, my desire to capture shadow gradually increased. The shadows that I capture with my camera are after all ‘the photographs of shadows,’ however well represented they are. Then, what will we discover when we succeed to seize the shadow itself instead of its representations?

 

The shadows that will remain on the gallery’s walls in this show will not be representations of real shadows or their replacements, but they are themselves shadows. Although their duration time is only for several minutes, the shadows will be separated from the objects which cast them to become independent objects. As much as we don’t say “I possess my hand,” we also don’t usually think “I possess my shadow.” However, when we see our shadow left as an object in front of us, will we not feel a sense of possession toward it?

 

Shadow, possession, and desire.

Through this exhibition, I would like to explore and contemplate on such kind of subjects.

 

                                                                                                                           February, 2018   Ryudai Takano

 

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■作家プロフィール

 

鷹野 隆大 Ryudai Takano

1963 福井県生まれ
2006 第31回 木村伊兵衛写真賞受賞
東京都在住

 

[主な個展]

2017      「Y式」Operation Table (福岡)

2016-17 「距離と時間」NADiff Gallery(東京)

2016      「光の欠落が地面に届くとき 距離が奪われ距離が生まれる」Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)
2015  「残影」森岡書店(東京)
2014  「2014年1月から比較的最近まで、撮影順に」Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku (東京)
2013  「香港、新圳 1988」ツァイト・フォト・サロン(東京)
2012  「モノクロ写真」 Yumiko Chiba Associates viewing room shinjuku(東京)
2009  「公開製作46 記録と記憶とあと何か」府中市美術館(東京)
2009  「おれと」ナディッフ(東京)
2006  「第31回木村伊兵衛写真賞受賞作品展 In My Room」コニカミノルタプラザ ギャラリーC(東京)
2006  「イン・マイ・ルーム」ナディッフ(東京)

 

[主なグループ展]

2017-18  沖縄県立美術館開館10周年記念展「邂逅の海―交差するリアリズム」沖縄県立博物館・美術館(沖縄)

2017       Group Exhibition Vol.3「HAKKA」ミツバコウサクショ(東京)

2017       総合開館20周年記念 TOPコレクション「シンクロニシティ-平成をスクロールする 秋期」東京都写真美術館(東京)

2017       写真分離派「写真の非倫理 - 距離と視角」NADiff Gallery(東京)

2016-17 「moment」Alternative Space LOOP(ソウル、韓国)

2016      「友人作家が集う - 石原悦郎追悼展 "Le bal"」 ZEIT-FOTO SALON(東京)

2016      「総合開館20周年記念 TOPコレクション 東京・TOKYO」東京都写真美術館(東京)
2016  「Internationale Photoszene Köln」ケルン(ドイツ)
2016  「夏・終わりとはじまり」東京日本橋高島屋6階美術画廊X(東京)
2016  「WATCHQUEEN展」スパイラルホール(東京)
2015-16 「愛すべき世界」丸亀市猪熊弦一郎現代美術館(香川)
2015  「きっと、だれもが、だれかに、恋をする」Gallery Soap(福岡)
2015  「エディション・ワークス Prints & Originals」GALLERY SPEAK FOR(東京)
2015  「Come Close: Japanese Artists within their Communities」BUS Project Gallerues(オーストラリア)
2014  「これからの写真 光源はいくつもある」愛知県美術館(愛知)
2014  「写真分離派展 「日本」」京都造形芸術大学ギャルリ・オーブ(京都)
2013  「引込線 2013」旧所沢市立第2学校給食センター(埼玉)
2013  「Face Value: Portraits from The Kinsey Institute」The Kinsey Institute Gallery(インディアナ州, アメリカ)
2011  「ANTIFOTO 2011」Kunstraum(デュッセルドルフ, ドイツ)
2011  「印刷-日本現代写真集展」(パリ, フランス)
2011  「MODERNITY STRIPPED BARE」University of Maryland(ワシントン, アメリカ)
2010  「写真分離派宣言」ナディッフ(東京)
2010  「スナップショットの魅力-かがやきの瞬間-」東京都写真美術館(東京)
2010  「Beyond The Border」Tangram Art Center(上海, 中国)
2010  「木村伊兵衛写真賞35年周年記念展」 川崎市民ミュージアム(神奈川)
2009-10 「貴方を愛するときと憎むとき」 沖縄県立博物館・美術館(沖縄)
2009  「第5回 太宰府天満宮アートプログラム 高松次郎|鷹野隆大 “写真の写真”と写真」太宰府天満宮 宝物殿(福岡)

 

[パブリック・コレクション]
東京都写真美術館、国際交流基金、川崎市市民ミュージアム、上海美術館、太宰府天満宮、The Kinsey Institute、JPMorgan Chase Art Collection

 

[アーティストブック]
『In My Room』蒼穹舎(2005)、『鷹野隆大1993-1996』蒼穹舎(2006)、『ぱらぱら まりあ/としひさ』Akio Nagasawa Publishing(2009)、『ぱらぱら ソフトクリーム/歯磨き』Akio Nagasawa Publishing(2009)、『男の乗り方』Akio Nagasawa Publishing(2009)、『カスババ』大和プレス(2011)、『α』SUPER DELUXE(2013)、『まなざしに触れる』水声社(2014)、、『光の欠落が地面に届くとき 距離が奪われ距離が生まれる』エディション・ノルト(2016)

 

 

 

 

 

 

 

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